Slănic Moldova, Salina Târgu Ocna, Vulcanii Noroioși

Slanic Moldova

„Frumusețea naturii este egalată numai de frumusețea sufletului.”

[Victor Hugo]

Deși sunt acel tip de turist care este pasionat de frumusețea arhitecturală a marilor orașe ale lumii sau ale unor monumente de importanță istorică națională sau mondială, cele mai intense trăiri mi-au fost generate de natură.

Dincolo de frumusețea de neegalat a naturii, călătoriile în natură vin cu un dublu beneficiu: ne aduc un strop de liniște și un plus de sănătate. Așadar, într-un weekend însorit de februarie, am decis să ne luăm doza de liniște și sănătate vizitând: Slănic Moldova, Salina Târgu Ocna și Vulcanii Noroioși.

Slănic Moldova

Orașul Slănic-Moldova, situat la poalele Munților Nemira din județul Bacău, este cunoscut în special datorită izvoarelor minerale din zonă, a căror apă beneficiază de o compoziție chimică unică în țară și în Europa.

În anii 1877 au apărut primele instalații balneare în oraș, iar în anul 1924, după realizarea unor studii științifice, cercetătorii dr. G. Tudoran și dr. C. Băltăceanu remarcau că: „apele de la Slănic reprezintă o asociere fericită, pusă la îndemâna medicului pentru a trata mai toate bolile de stomac, intestine, ficat, boli de nutriție; este un capriciu al naturii; s-a spus ca la Slănic să fie izvoare pentru toate bolile aparatului digestiv, cum nu există în nici o stațiune din lume.” (Sursa Wikipedia)

Mărturisesc că am fost absolut uluită de lunga listă de afecțiuni tratabile cu ajutorul acestor ape ʺmagiceʺ.  De la tulburări digestive, boli hepato-biliare, boli metabolice sau boli ale rinichiului …  toate acestea își găsesc leacul în apele izvorâte în această regiune.

Lângă fiecare izvor există un panou care prezintă afecțiunile ce pot fi tratate. Nu este o acțiune de marketing așa cum am crede, vreun panou publicitar care să promoveze în mod seducător beneficiile tratamentului cu apa acestor izvoare, ci rezultatele unor cercetări clinice realizate zeci de ani.

Deși nu face subiectul unui blog turistic, nu pot găsi o explicație logică și pertinentă pentru lipsa de interes în promovarea turistică a acestei regiuni, nu doar deosebit de frumoasă și liniștită, ci și binecuvântată de Dumnezeu cu darul tămăduirii bolilor.

Hotelul „Coroana Moldovei”

Este pentru prima data când promovez pe acest blog un hotel și țin să precizez foarte clar că nu este un articol ʺreclamăʺ, ci că o fac în mod benevol și gratuit. Iar dacă am ajuns în acest punct, este pentru că acest hotel mi-a creat cea mai plăcută experiență turistică de până acum, din țară sau străinătate.

Decorul este cu totul special: mobilă din perioada Renașterii, fiecare centimetru pătrat a fost bine analizat și amenajat cu mult bun gust, și am simțit că s-a investit suflet și pasiune în decorarea sa.

Fetele s-au simțit ca într-un ʺpalatʺ. Au fost extraordinar de fericite când au aflat că hotelul pune la dispoziția oaspeților săi haine de epocă: de conte, prințese, regină, etc… pentru a păstra niște poze / amintiri unice.

De asemenea, mâncarea a fost foarte gustoasă. Un moment amuzant s-a petrecut când ospătarul mi-a adus, fără să fi comandat, un pahar cu tărie de culoare roșie; eu, uimită, întreb: ce este asta ?! iar el răspunde senin: ʺagheasmăʺ… moment în care fetele întreabă mirate: agheasmă de culoare roșie ?!:) Așa am ajuns să le povestim fetelor ce semnificație mai are ʺagheasmaʺ în această parte a țării și să facem legătura cu povestirile lui Ion Creangă, în care năstrușnicul Nică sesiza că preotul satului era ʺtămîiet și aghesmuit gata des-dimineațăʺ.

Cum ne aflam la doar 2 ore distanță de Humulești, mi-am dorit foarte mult să vizităm Casa Memorială ʺIon Creangăʺ. Însă, pentru că eram singura care își dorea acest lucru și pentru că am fost în minoritate, a doua zi am ales să mergem la Salina Târgu Ocna.

Salina Târgu Ocna

Salina Târgu Ocna, amplasată în mina Trotuș la 240 m adâncime, este pe locul 3 în topul celor mai mari saline din țară și una dintre cele mai vechi.

După parcurgerea unui tunel de 3.1 km cu ajutorul unui autobuz care părea că ne poartă lent spre centrul pământului, am ajuns la intrarea în salină unde este amenajată o foarte frumoasă biserică ortodoxă, cu hramul Sfintei Varvara.

Cum este binecunoscut faptul că vizitele la salină reprezintă un bun tratament al afecțiunilor respiratorii, salina Târgu Ocna este atent amenajată astfel încât familiile cu copii să poată petrece mai mult timp în interiorul său. Astfel, salina oferă condiții pentru relaxare, locuri de joacă pentru copii, un magazin alimentar, precum și locuri special amenajate pentru a servi masa și pentru a face mișcare.

Muntele Măgura (Muntele Eroilor)

În drum spre salină, de la șoseaua principală, am văzut o construcție care se înălță semeață în vârful muntelui, deasupra pădurii, părând că înțeapă cu vârful său ascuțit cerul. Așa am descoperit Monumentul Eroilor de pe Măgura Ocnei, care amintește de eroismul militarilor români ce au luptat pe frontul de la Oituz, în timpul Primului Război Mondial. Mesajul lăsat generațiilor viitoare și încrustat adânc în piatra acestui monument este: „Spuneți generațiilor viitoare că noi ne-am făcut datoria!”.

În vârful muntelui, aproape de acest monument (la nici 5 minute distanță) și ascunsă sub pădurea seculară a muntelui Măgura, se află frumoasa mănăstire Măgura Ocnei, care a servit drept spital de campanie în timpul Primului Război Mondial.

În anul 1852, Costache Negruzzi descria acest loc astfel: ʺVoind a vizita Măgura, m-am dus cu trăsura până la Troiță. De aice a trebuii să ne suim — eram mai mulți — pe gios pe cărare strimtă și stâncoasâ. Câte puțin-puțin, drumul fâcându-se mai greu, am început a simți obosirea, și când după cinci pătrare de oară am agiuns la sehăstrie, eram îndestul de osteniți, însă când, după atâte stânci pe care ne urcaserăm, am găsit verdeață, pomet și apă, când am văzut încântătoarea priveală ce se întinde de pe vârful muntelui acestui, am uitat toată osteneala suitului. Câțiva pustnici uitați de lume viețuiesc aice singurateci, în desăvârșită lipsă și nevoieʺ. (Sursa Wikipedia)

Vulcanii Noroioși (din Buzău)

Vulcanii Noroioși din Buzău (mai exact: Pâclele Mari care acoperă 15 hectare și Pâclele Mici ce se întind pe o suprafață de 10 hectare) se formează la suprafața pământului prin erupția gazelor naturale de la adâncimi de aproximativ 3.000 de metri.

Vulcanii noroioși au înălțimi cuprinse între 250–480 m, erup des, iar urmele lăsate în noroiul vulcanilor se păstrează de la câteva zile până la câteva săptămâni. Am ajuns la Vulcanii Noroioși la apus de soare, ceea ce a încadrat peisajul ʺnoroiosʺ în jocuri de lumină și culoare date de un apus iernatic de soare. Locul însă părea părăsit. În parcarea din apropiere erau două mașini rătăcite, iar singurul local din apropierea vulcanilor nu inspira prea multă încredere. Cu toate acestea, Vulcanii Noroioși sunt incluși încă din 1924 în lista monumentelor naturii din România și reprezintă un obiectiv turistic în circuitul turiștilor europeni iubitori de natură.

Botanistul american John Muir, cunoscut și sub numele de ʺPărintele parcurilor naționaleʺ, spunea: ʺ Merg în natură să-mi pierd mintea și să-mi găsesc sufletul.ʺ  În aceeași ordine de idei, după un weekend în care ne-am simțit mai aproape de natură și ne-am bucurat de minunățiile ei, am simțit realmente că ne-am întors acasă mai liniștiți, mai curioși să descoperim și alte obiective turistice naturale din România (lacuri, cascade, peșteri…avem o listă de obiective aici: https://www.nationalfm.ro/detalii-articol-6-monumente-ale-naturii-din-romania-pe-care-trebuie-sa-le-vezi) și cu bateriile încărcate.

De asemenea, cred cu putere că este esențial pentru noile generații să nu neglijeze puterea vindecătoare a naturii, să o îndrăgească și să o protejeze pentru a se putea bucura de frumusețea și magia ei pentru un timp îndelungat.